News Update :
Home » » Panduan Menulis Penutup Karangan Yang Baik

Panduan Menulis Penutup Karangan Yang Baik

Penulis : Cikgu Kini on Monday, May 11, 2015 | 6:21 AM

3 Jenis Ayat Penting :


Ayat KESIMPULAN ISI-ISI
(penanda wacana penutup + kata kunci (punca / kesan / langkah) + tema)
Bulan semakin terang, bayang kian jelas bahawa beberapalangkah dapat diimplementasikan oleh (sasaran) ibu bapa untuk (tema) mewujudkan keluarga yang bahagia.


Ayat CADANGAN (…perlulah / hendaklah / haruslah / seyogianya)
Namun begitu, obligasi untuk menangani masalah jenayah di negara kitatidak seyogianya diletakkan atas pundak kerajaan sahaja. Oleh itu, semua pihak tanpa mengenal batasan usia dan warna kulit perlulah bersinergi ibarat ke bukit sama didaki, ke lurah sama dituruni untuk menangani masalah ini hingga akar umbi. / Kita haruslah berganding bahu dan menggembleng tenaga serta mempunyai semangat tinggi setinggi Gunung Everest, seluas Banjaran Himalaya, sedalam Jurang Mariana dalam membendung isu ini daripada membarah sebelum terlewat kerana sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tiada gunanya.


Ayat HARAPAN
Komitmen padu daripada semua pihak diharapkan impian untuk mencapai visi kudsi negara iaitu Wawasan 2020 tidak akan menjadi omongan kosong dan angan-angan Mat Jenin.


Diharapkan impian negara untuk melahirkan modal insan yang cemerlang, gemilang dan terbilang akan menjadi realiti dan nama negara akan sentiasa gah di pentas dunia.


Jika perpaduan dapat dipupuk maka impian negara untuk mencapai Gagasan Satu Malaysia akan menjadi kenyataan dan sekali gus Wawasan 2020 dapat dicapai dengan mudah untuk memastikan Malaysia dapat duduk sama rendah, berdiri sama tinggi dengan negara-negara gergasi di persada antarabangsa.


Hubungan ukhuwah antara semua pihak dapat merealisasikan impian untuk mencapai tahap negara kelas pertama seperti kata falsafah Confusius, apakah gunanya sekiranya kita tidur sebantal tetapi mimpi kita lain-lain, lebih baik kita tidur bantal yang berlainan, tetapi mimpi kita tetap sama.


Wahai anak watan Malaysia, sahutlah cabaran dan hadapilah dengan semangat habis kapak berganti beliung (semangat rajin bekerja) / biar putih tulang, jangan putih mata (semangat berjuang bersungguh-sungguh) untuk menunaikan impian nusa tercinta ini ke arah cemerlang, gemilang dan terbilang! Malaysia Boleh!


Penanda wacana ayat penutup karangan
· Sebagai intiha,
· Akhir kalam / Akhirulkalam,
· Sudah terang lagi bersuluh bahawa…
· Bulan semakin terang, bayang kian jelas bahawa…
· Secara tuntasnya,
· Sebagai konklusinya
· Sebagai penghias bicara akhir,
· Secara keseluruhan,
· Secara total,
Share this article :

Post a Comment

 
Company Info | Contact Us | Privacy policy | Term of use | Widget | Advertise with Us | Site map
Copyright © 2011. Koleksi Karangan . All Rights Reserved.
Design Template by panjz-online | Support by creating website | Powered by Blogger